Hengellinen elämä – otteita

Jos tahdot pelastaa sielusi ja saavuttaa iankaikkisen elämän, niin heitä vitkastelusi, siunaa itsesi ristin merkillä ja sano: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

Uskoa ei löydetä mietiskelemällä, vaan toimimalla. Eivät sanat eivätkä järkeily opeta meille, mikä Jumala on, vaan kokemus. Sinun on avattava ikkuna päästääksesi sisään raitista ilmaa; sinun on mentävä ulos auringonpaisteeseen, jotta ihosi ruskettuisi. Uskoa et saa muulla tavalla; emme milloinkaan pääse päämäärään vain jäämällä mukavasti istuskelemaan ja odottamaan, sanovat pyhät isät. Olkoon tuhlaajapoika esimerkkimme. Hän nousi ja meni (Luuk. 15).

Tito Colliander, alku kirjasta Kristityn tie,
Ortodoksinen veljestö, 1991. Suom. Paula Kononen.

*

Huolimatta kaikesta mystiikasta, josta luemme pyhien elämäkerroissa ja pyhien isien kirjoituksissa, aidolla ortodoksilla on aina molemmat jalat tiukasti maassa ja hän on läsnä nykyhetkessä, olipa se millainen tahansa. Kun ihminen kohtaa nöyrästi kulloisenkin tilanteen – ja juuri se vaatii rakastavaa sydäntä – hän kohtaa Jumalan.

Pappismunkki Seraphim Rose,
Jumalan ilmoitus ihmissydämelle

*

Jumala on tuli, joka lämmittää sydämemme ja tekee sen palavaksi. Sen tähden, jos tunnemme sydämessämme kylmyyttä – mikä on saatanasta, koskapa hän itsekin on kylmä – niin huutakaamme avuksemme Herraa. Hän tulee ja lämmittää sydämemme täydellisellä rakkaudella ei vain itseensä, vaan myös lähimmäisiimme. Ja niin Jumalan lämmön kasvojen edestä häviää hyvänvihaajan kylmyys.

Etsi Herraa, mutta älä utele, missä Hän on, niin isät neuvovat.

Missä Jumala on, siellä ei ole pahaa. Kaikki, mikä on lähtöisin Jumalasta, on rauhaa ja hyödyllistä sekä johdattaa ihmisen itsesyytökseen ja nöyryyttää hänet.

– Pyhittäjä Serafim Sarovilainen, kirjassa Pyhittäjä Serafim Sarovilainen – elämäkerta ja hengelliset ohjeet, Valamon luostari 1978.

*

Hengellisesti uuttera ihminen, elipä hän luostarissa tai maailmassa, edistyy, koska työskentelee kunniantuntoisesti. Mutta se, joka laiminlyö Jumalalta saamansa kunniantunnon, ei edisty missään, olipa sitten munkki taikka maallikko.

Vanhus Paisios Pyhävuorelainen
Kirjasta Pyhän Vuoren isiä ja elämää.

*

Sinä kirjoitat olevasi häilyväinen, ja oikein puhut: olet ruohon kaltainen, jota tuuli huojuttaa. Kun uutisten tuuli puhalsi, heti sinä aloit huojua puolelta toiselle. Mutta syythän siihen ovat ilmeiset: huolimaton elämäntapa ja tarkkaamattomuus omaa sisäistä elämää kohtaan sekä se, ettet kokonaan jättäydy Jumalan tahdon varaan…

Skeemaigumeni Johannes,
Valamon vanhuksen kirjeitä

*

On ihmeellistä mutta totta, että jos ihminen vetäytyy syrjään rukouksessa ja rajoittaa syömistään, untaan ja kanssakäymistään ihmisten kanssa, eikä anna turhien ajatusten tulla sisään mieleen eikä minkään himollisten tunteiden tulla sydämeen, niin hyvin pian hän huomaa erään totuuden: oman itsensä ja muiden ihmisten lisäksi tässä maailmassa on myös Joku Toinen. Tämä Joku odottaa kärsivällisesti nähdäkseen annammeko Hänelle mitään huomiota loputtoman elämässä eteenpäin rientämisemme aikana. Hän vain yksinkertaisesti odottaa, koska Jumala ei koskaan tule kenenkään luo voimalla ja väkivallalla.

Arkkimandriitta Tiihon (Ševkunov),
Arkielämän pyhät – ynnä muita kertomuksia

*

Ylpeyden, itserakkauden ja omahyväisyyden demoni taistelee nykyisin kaikkia ihmisiä vastaan. Jollemme karkota näitä kaikkia, emme pääse näkemään Jumalaa sisimmässämme.

Tyytymätön nurina ja turhat keskustelut katkaisevat yhteytemme Jumalaan ja seurauksena on hämmennys ja rauhattomuus.

Tulee kaikin voimin karttaa turhanpuhumista, sillä se on kuin tulipalo, joka tuhoaa kokonaisia metsiä. Turhanpuhuminen karkottaa kauas sielustamme ja sydämestämme kaiken hyvän ja meistä jää jäljelle vain ruosteinen peltikanisteri.

Igumenia Makrina (1921–1995)

*

Kas tässä on kaikkein lyhyin ja helpoin tie pelastukseen.

Ole kuuliainen ja pidättyväinen, älä tuomitse, suojele mielesi ja sydämesi pahoilta ajatuksilta ja ajattele, että kaikki ihmiset ovat hyviä ja että Herra rakastaa heitä. Näiden nöyrien ajatusten ansiosta Pyhän Hengen armo tulee asumaan sinussa ja sanot: ”Herra on armollinen.”

Mutta jos tuomitset, nuriset ja rakastat oman tahtosi täyttämistä, niin vaikka rukoilisit paljonkin, sielusi köyhtyy, ja sanot: ”Herra on unohtanut minut.” Mutta ei Herra ole sinua unohtanut, vaan sinä olet unohtanut, että sinun pitää nöyrtyä, ja sen vuoksi Jumalan armo ei asu sielussasi. Sitä vastoin nöyrään sieluun se tulee helposti ja antaa sille rauhan ja levon Jumalassa. Jumalan Äiti oli kaikkein nöyrin, ja siksi häntä ylistetään sekä taivaassa että maan päällä.

Pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen, 24.9.
Kirjasta Arkkimandriitta Sofroni Saharov, Pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen

*

Jumala katsoo aina tekojemme vaikuttimeen, siihen, teemmekä ne Hänen tähtensä vai jostakin muusta syystä. Kun siis haluamme tehdä hyvää, älkäämme tehkö sitä ihmisten vaan Jumalan mieliksi, niin että katsoen aina Häneen tekisimme kaiken Hänen tähtensä. Muuten voi käydä niin, että saamme kyllä kärsiä vaivan mutta jäämme ilman palkkaa.

Pyhä Maksimos Tunnustaja,
Filokalia, osa 2

——————————————————————