”Millainen vastuu ja millainen kunnia!”

Naisen erityispiirteistä, vastuista ja tehtävistä sekä abortista, osa 1.

Älä pelkää, tapahtuipa mitä tahansa. Jumala on sinun kanssasi. Jos äiti kuolee synnytyksessä ja on hyvä kristitty, hänet luetaan marttyyrien joukkoon. – isä Cleopa Ilie

 

VERRATON ESIMERKKI

Ja kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä. Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: ”Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni? Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.”

Evankeliumi Luukkaan mukaan (1: 41-44)

———————————————————

MISTÄ ELÄMÄSSÄ ON KYSE JA MISTÄ EI

Sain kirjeenne ja rukoilen puolestanne, kuten pyysitte. Antakoon Jumala teille kärsivällisyyttä kantaessanne elämänne raskasta ristiä. Minä en kuitenkaan voi neuvoa, mitä Teidän pitää vielä katua. Jumalan suuruus saa meidät luostarikilvoittelijat katumaan joka hetki, ei pelkästään kerran päivässä.

Voi olla, ettette pyydä rukouksissanne sitä, mikä olisi hyödyksi pelastuksellenne. Älkää pyytäkö Häntä muuttamaan tai poistamaan pelastavaa ristiänne, vaan pyytäkää Jumalalta apua ja voimia kantaa sitä pelastuksenne tähden.

Antakoon Jumala teille viisautta!

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin

* * *
Romanides huomauttaa, että läntistä sivilisaatiota on johdonmukaisesti hallinnut pyrkimys onneen. Tämä pyrkimys on se nimenomainen sairaus, joka on kaikkien yksilökohtaisten ja yhteiskunnallisten epäkohtien ja onnettomuuksien takana. Raamatun sanoma on, että pyrkimys onneen on ihmiskunnan sairaus ja sen lääkkeenä on sydämen puhdistaminen, valaistuminen ja kirkastuminen.

Markus Paavola,
Ortodoksisen eksegetiikan avaimet

* * *
Sillä, joka panee luottamuksensa ja toivonsa pelkästään ihmisen omiin voimiin, ei voi olla mitään käsitystä sellaisista asioista kuin synti ja armo, parannus ja anteeksiantamus kristillisessä mielessä. Niinpä hänellä ei pitäisi olla niistä mitään sanottavaakaan. Kaikki hänen kannanottonsa kristillisissä kysymyksissä jäävät vaille arvoa ja merkitystä.

Tito Colliander, Uskosta

* * *
Isä Cleopa sanoi eräälle tulevalle äidille: ”Älä pelkää, tapahtuipa mitä tahansa. Jumala on sinun kanssasi. Jos äiti kuolee synnytyksessä ja on hyvä kristitty, hänet luetaan marttyyrien joukkoon.”

Isä Cleopan elämä
Arkkim. Ioannikie Balaam

* * *

Kerran tuli ryhmä lapsia bussilla ja isä Cleopa antoi siunauksen heille kaikille ja sanoi heille lempeästi: ”Viattomia lapsia, katso miten viattomia he ovat.”

Isä Cleopan elämä
Arkkim. Ioannikie Balaam

———————————————–

ÄIDISTÄ JA LAPSESTA ENNEN SYNTYMÄÄ

Vielä hän sanoi, että raskaana olevien naisten pitää välttämättä käydä synnintunnustuksella ja osallistua ehtoolliseen ennen synnytystä.

Isä Cleopan elämä
Arkkim. Ioannikie Balaam

* * *

Kysymys rukouksesta on myös kysymys ympäristöstä – ympäristö joko auttaa tai estää rukousta. Mutta se on myös kysymys perinnöstä, siis suvun perinteestä. On merkittävää, jos jollain on rukoilevien vanhempien perintö, jos hänen äitinsä ollessaan raskaana rukoili.

Pyhittäjä Sofroni Saharov

* * *
Lasten kasvatus alkaa heidän sikiämishetkellään. Lapsi kuulee ja tuntee äitinsä, hän kuulee ja näkee äitinsä silmien kautta. Lapsii aistii äidin liikkeet ja tunteet, vaikka mieli ei ole vielä kehittynyt.

Lapsi myös vaistoaa, jos äiti ei tahdo eikä rakasta häntä, ja lapsen pikku sieluun muodostuu haavoja, jotka seuraavat häntä koko elinajan. Päinvastoin vaikuttavat äidin pyhät tunteet. Kun hän tuntee iloa, rauhaa ja rakkautta sikiötä kohtaan, ne välittyvät tälle salatulla tavalla, aivan samoin kuin syntyneillekin lapsille.

Sen tähden äidin pitää raskaana ollessaan rukoilla paljon ja rakastaa sikiötä, hyväillä vatsaansa, lukea psalmeja, laulaa tropareita ja viettää pyhää elämää. Tämä hyödyttää häntä itseäänkin, mutta samalla hän uhrautuu lapsen puolesta, jotta tämäkin pyhittyisi ja saisi alusta alkaen pyhiä vaikutteita. Huomaatteko, miten herkkä vaihe naisen elämässä on odotusaika? Millainen vastuu ja millainen kunnia!

Pyhittäjä Porfyrios Kausokalivialainen,
Rakkauden haavoittama

* * *

Kerran isä Cleopan luo tuli nainen, joka sanoi, että hänen tyttärensä oli tullut raskaaksi, vaikka ei ollut naimissa. Isä sanoi hänelle: ”Synnyttäköön hän lapsen, ja Jumala järjestää hänelle miehen!” Vähän ajan perästä tyttö meni naimisiin ja kiitti Jumalaa.

Isä Cleopan elämä
Arkkim. Ioannikie Balaam

———————————————-

ABORTISTA JA KATUMUKSESTA

Eräs nainen, joka oli synnyttänyt neljä lasta ja tehnyt neljä aborttia, tuli isä Cleopan luo ja kertoi tuskansa. Isä Cleopa sanoi hänelle: ”Sisar, olet rakentanut neljä kirkkoa ja neljä olet omin käsin myös hajottanut, lopputulokseksi on jäänyt nolla. Mutta kadu, niin Jumala antaa sinulle anteeksi.”

Isä Cleopan elämä
Arkkim. Ioannikie Balaam

* * *

Pojan sairaus on tärkeä toisestakin näkökulmasta. Se on katumusharjoitus niiden puolesta, jotka eivät Teidän tahdostanne saaneet syntyä tähän maailmaan.

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin
Kirkas lähde

* * *

Seurakuntanne pappi sanoo Teille kyllä kaiken. Kuinka Te voittekin noin levollisesti ja asiallisesti puhua lapsenmurhasta, abortista, ja sen syistä? Juuri sen tähden pimeyden voimat ovat pesiytyneet Teihin.

Lapsenmurhahan on enkelin murha. On helppoa päästää pimeys sieluunsa, mutta siitä vapautuminen on sitäkin vaikeampaa.

Nyt Teidä on ehdottomasti kaduttava syvästi ja vilpittömästi, puolustelematta itseänne, sillä synti on synti, lapsenmurha on vieläpä kuolemansynti.

Teidän on kaduttava ei vain sanoin, vaan täydellä tietoisuudella. Teidän on tajuttava sydämessänne, mihin Te olette langennut. Valitettavasti minun täytyy vielä kerran huomauttaa, että tätä katumusta Teissä ei vielä ole.

Synnintunnustuksen jälkeen on osallistutava sairaavoiteluun ja kannettava rangaistus – katumusharjoitus – jonka Teille määrää rippi-isä synnintunnustuksella (useimmiten siihen kuuluu katumuskanonin lukeminen 40 päivän ajan).

Myöhemmin Teidän on kärsivällisesti rukoiltava ja odotettava Jumalalta armoa, kunnes Hän antaa synnin anteeksi ja päästää riivaajista vapaaksi.

On Herran asia päättää, milloin Hän sen tekee.

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin
Kirkas lähde

* * *
Täytyyhän sinun sielusi kärsiä, eihän se ole vielä aivan kokonaan kuollut. Mutta jos viivyttelet ja alat vielä kerran aineellisen hyvinvoinnin takia polkea omaatuntoasi maahan, sielusi kuolee väistämättä.

Silloin Jumalan laupeus väistyy ja maailma tempaa sinut mukaansa ja nielaisee. […]

Ota Maria Egyptiläinen esikuvaksesi äläkä katso taaksesi. Opettele luottamaan Jumalaan. Sitä sinä tarvitset, samoin kuin päättäväisyyttä.

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin
Kirkas lähde

—————-

ABORTTI

Esitän nyt Teille yhden ainoan perustelun kaikkia niitä perheenjäseniänne vastaan, jotka yrittävät työntää Teidät helvettiin. Teidän on tiedettävä, että jokaista äidin tahdosta syntymättä jäänyttä lasta kohden toiset lapset, jotka hän synnyttää ”iloksi” itselleen, tuottavat hänelle murhetta, sairautta ja hengellistä ahdistusta.

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin
Kirkas lähde

* * *
Miten Te, kristitty, edes voitte kysyä minulta aborteista? Sehän on lapsenmurha ja samalla myös äidinmurha.

Arkkimandriitta Ioann Krestjankin
Kirkas lähde

* * *
Meidän aikanamme maa kastuu jatkuvasti paljosta verestä, joka vuotaa sotien ja monien muiden tapahtumien seurauksena. Se kastuu myös mitä viattomimmasta Abelin verestä, ja se veri vuotaa lastenmurhasta. Se on viattomien lasten veri, suojattomien olentojen veri, jonka heidät omat äitinsä vuodattavat.

Kaikista klinikoista ja synnytyslaitoksista on tullut Herodeksen teurastamoita. Miljoonia ja miljoonia vauvoja ympäri maailmaa on heitetty roskapönttöihin ja viemäreihin. Edes kissanpentuja ei heitetä samalla tavalla menemään. Kuten tiedämme, murhaaja, tässä tapauksessa lääkäri, tappaa leikkausveitsellä vauvan kohtuun – kuten olemme dokumenteissa nähneet – ja sittten työkalullaan paloittelee sen, murskaa vauvan pään ja vetää sen ulos. Äiti ei näe mitään ja rauhallisena lähtee kotiinsa.
* * *
Kun tappovälineet tulevat naisen kohtuun, sikiö tuntee, että jotakin vierasta on tullut sen lähelle. Se reagoi voimakkaasti ja liikkuu paikaltaan. Samalla sen sydämen lyönnit tihenevät normaalista 140:sta lyönnistä minuutissa 200:aan. Sillä hetkellä, kun sikiö saa iskun lääkärin tappovälineistä, tapahtuu jotakin hiuksia nostattavaa! Sikiö avaa suunsa ammolleen äänettömään huutoon ja saa surmansa!!! Magneetti- kuvausta valvonut synnytyslääkäri, gynegologi, (nimi mainitaan), oli vuodesta 1949 alkaen suorittanut yli 10 000 aborttia. Tämä traaginen mutta hänelle aiemmin tuntematon näkymä aiheutti hänelle shokin, mutta myös päätöksen, ettei hän enää osallistu abortteihin vaan alkaa toimia niitä vastaan.

Arkkimandriitta Efraim Arizonalainen

————————————————-

KIRKON KANONIT ABORTISTA

Kanonit ovat yleisten ja yleisen arvovallan saaneiden kirkolliskokousten ja pyhien isien laatimia sääntöjä, ohjeita ja neuvoja, jotka osoittavat Kirkon toiminnan ja ajattelun suunnan. Ne eivät hengeltään ja tarkoitukseltaan vastaa maallista lakia, jossa säädetään tietystä rikoksesta tietty rangaistus. Kanonit ovat osa Kirkon pastoraalista työtä, jossa ihmistä ohjataan katumukseen eli sielun sairauden parantamiseen. Ihmiselle osoitetaan hänen teoissaan näkyvä eksyminen Jumalan yhteyteen kasvamisen tieltä, ja annetaan siihen soveltuvat lääkkeet eli katumusharjoitukset, joiden käyttö viime kädessä jätetään piispan ja rippi-isän tehtäväksi. Joskus määrätään konkreettinen erottaminen ehtoollisyhteydestä tai Kirkon yhteydestä merkkinä siitä, että ihmisen on käännettävä suuntaa (kaduttava), jos hän haluaa kulkea Kirkon tiellä. Tämä katumuksen, sielun sairauden ja sen parantamisen sekä Jumalan hallintavaltaan kasvamisen näkökulma on oleellinen, jos halutaan ymmärtää ortodoksista etiikkaa missään kysymyksissä. Sitä ei koskaan ole ilman Ristiä, eikä pastoraalisuus ole yksiselitteisesti sama asia kuin löysyys tai letkeä ilmapiiri. Pastoraalisuus on pelastukseen ohjaamista, kaittavien kanssa kulkemista oikeaan suuntaan ja eksyneiden lampaiden hakemista kaikissa olosuhteissa.

Kanonit löytyvät teoksista Ortodoksisen kirkon kanonit, Paikallissynodien kanonit ja Pyhien isien kanonit.

Kokoaja

* * *
Ne naiset, jotka antavat lähdettäviä lääkkeitä ja ne, jotka ottavat vastaan sikiöntappavia myrkkyjä, alistamme murhaajan rangaistuksen alaisiksi.

Trullon kirkolliskokous, 91. sääntö

* * *
Joka tarkoituksellisesti turmelee sikiön, on murhan rangaistuksen alainen, eikä meillä ole mitään hiustenhalkomista siitä, onko se vielä muodustumaton ja vailla piirteitä. Lisäksi tässä ei ole kyseessä ainoastaan se, jonka olisi pitänyt syntyä, vaan nainenkin, joka itse on puuhaan ryhtynyt, sillä usein nainen kuolee tällaisissa yrityksissä. Sitä paitsi kyseessä on vielä sikiön surmaaminen, niin kuin teon tarkoituksena olikin. Mutta ei sellaista tekevien katumusaikaa pidä jatkaa elämästälähtöön saakka, vaan otettakoon heidät vastaan keskimäärin kymmenen vuoden jälkeen. Parannuskeinoa ei tosin määrää aika, vaan katumuksen aitous.

Pyhä Basileios Suuri, 2. kanoni
Pyhien isien kanonit

* * *
Joitakin muitakin kanoneja on, mutta varsinaisen sisällön suhteen ne toistavat saman kuin edellä esitetyt. Erona on lähinnä vieläkin suurempi ymmärrys ja lempeys, niin että esimerkiksi Johannes Paastoajan lisäkanoni kehottaa erottamaan naisen ehtoollisyhteydestä vain viideksi tai kolmeksi vuodeksi. Kaikissa tausta-ajatuksena on tuo pyhän Basileioksen periaate, että oleellinen määräävä tekijä on katumus. – Kokoaja

—————————–

LOPUKSI

Otteet on aikanaan koottu jonkun pyynnöstä koskien kysymystä Ortodoksisesta opetuksesta ja abortista. Teema on monella tapaa ajankohtainen. Ortodoksi-isillä on siihen liittyen aivan toisenlaista syvyyttä, sillä etiikka liittyy elämän tarkoitukseen, joka taas liittyy Jumalan tuntemiseen ja iankaikkisuuteen. Kristillistä, Ortodoksista, etiikkaa ei ole ilman Pääsiäistä eikä ilman Ristiä. Niiden kautta kärsimys ja kuolema on täytetty Elämällä, ja Kristuksen antama ilo on mahdollinen kärsimyksen sisällä…

 

JÄLKIKIRJOITUS: MAGGIE

Platinan luostarissa Kaliforniassa, siellä mitä isä Seraphim Rose oli perustamassa ja tuolloin vielä elossa, kävi eräs perhe, jossa oli ainakin kaksi alakouluikäistä tyttöä. Nuorempi, Maggieksi kutsuttu, liekö pitemmin Margharet, sairastui erikoiseen sairauteen, joka söi ja näivetti hänet sisältäpäin. Kerran perhe oli käymässä luostarissa, joka sijaitsee mäellä tai peräti vuorella, ja keli oli luminen ja liukas. Kun ajettiin alamäkeen pois luostarista, isosisko sanoi Maggielle, ”sano Maggie sinäkin rukous, että pääsemme turvallisesti perille”. Maggie sanoi: ”Jumala, minä rakastan sinua.” Ne olivat Maggien viimeiset sanat tässä elämässä. Tuon jälkeen hän ei enää pystynyt puhumaan. Hänet haudattiin Platinan luostariin.

Ulkomuistista kirjasta Father Seraphim Rose – His Life and Works

 

H. Alex Saulamo

——————————

Kuvat kokoajan.

Jumalanäiti ja Kristus-lapsi on yksityiskohta Lammin Panagian pyhän Basileioksen kappelin Kristuksen syntymää kuvaavasta seinämaalauksesta, jonka kuten muutkin kappelin seinämaalaukset on maalannut Päivi Loikala.

——————————————

Tagged , , , ,